Nha Trang, Vietnam

Halla halla!

Dags for det forsta inlagget sedan trion delats... Johanna vi kan inte papeka det tillrackligt, vi saknar dej! Vi vet att Sverige kan vara riktigt sugit ibland, men hall ut skona bona snart kommer aven vi tillbaka till verkligheten och fram tills dess ar du med oss i tankarna varje dag, later kanske lite tontigt men sa ar det faktiskt. Det slog oss idag att det ror som om fyra ynkliga veckor innan det ar var tur sa nu blir det till att njuta sista tiden.

Sedan senaste inlagget har vi an en gang bytt land och befinner oss nu sedan atta dagar i Vietnam. De forsta fyra dagarna tillbringade vi pa paradison Phu Quoc i sodra Vietnam. (Vi ar medvetna om att ordet paradis ofta forekommer i vara blogginlagg men det ar utan tvekan det basta sattet att beskriva de stallen vi besoker). Phu Quoc var en valdigt lugn och stillsam o dar vi verkligen relaxade till fullo. Vi hittade ett perfekt boende i bungalow precis vid stranden. En dag hyrde vi moppe och akte runt lite pa on, det var ett perfekt satt att upptacka omgivningen. Samma dag passade vi ocksa pa att besoka en marknad som vi blivit tippsade om av nagra andra turister. Av nagon anledning rakde vi hamnade pa en helt annan marknad som var mer riktad till lokalbefolkningen om vi sager sa... Det var en hel gata FULLPROPPAD med manniskor, frukt, tusen sorters fiskar plus skaldjur och framforallt mopeder (nagot som den typiska asiaten aldrig lamnar hemmet utan). Det var en riktigt kul upplevelse att vandra runt som de tva enda turisterna pa hela markanden. Manga blickar drog vi till oss, fast det ar vi faktiskt ganska vana vid nu efter snart tre manders resande. Vi kan val namna att vi senare aven fann den andra marknaden men den var ingenting i jamforelse.

Efter fyra dagar fortsatte resan mot Vietnams fore detta huvudstad, Saigon eller Ho Chi Minh City, den har tva namn. Vi bodde valdigt centralt i dorm pa den typiska backpacker gatan dar det var liv i luckan hela dagarna och kvallarna. Vi hann med en hel del utflyckter under de tre dagar som vi stannade, manga med fokus pa kriget med USA under 70-talet. Forsta dagen akte vi till de underjordiska tunnlarna som anvandes av vietnameserna under kriget. Det var intressant att se men kandes lite som en klassisk turistfalla. Guide grupperna var stora som skolklasser och uppbyggnaden av anlaggningen blev lite for mycket. Dockor som rorde sig och skjutbanor dar man fick provskjuta vapnerna som anvandes under kriget kandes bara helskumt... Dagen efter denna tur begav vi oss pa egen hand till krigsmuseet. Aven detta var ett intressant besok, speciellt eftersom allt presenterades ur vietnamesernas synvinkel, (alltsa valdigt usa kritiskt) detta ar nagot man bor ha i bakhuvudet om man planerar ett besok hit.

Igar, den tredje och sista dagen, gjorde vi en dagstur till det beromda Mekong deltat. Under dagen fick vi se hur de tillverkar godis fran kokosnotter, besoka en bifarm och dricka te med honung, lyssna pa klassiskt vietnamesisk sang och aka bat pa Mekongfloden. Aven denna tur blev valdigt typiskt turistig men batturerna pa floden var anda valdigt harliga. Med klassiska vietnameshattar (de spettsiga korgflatade) satt vi fyra st i en liten kanot som roddes av tva sma vietnameser. Vi akte i sma tranga kanaler omgivna av djungel vilket gjorde att det hela anda kandes lite exotiskt och spannande. Efter utflyckten tog vi samma kvall en nattbuss till Nha Trang, en ort pa sodra kusten dar vi nu befinner oss. Farden tog nio timmar men det var inte med vilken buss som helst! Uttrycket VIP ar nagot som anvands flitigt har borta i Asien och vart man an ska aker man alltid VIP-bus. Vi har vid det har laget lart oss att VIP-bus = en helt vanlig turistbuss, och forvantar oss darfor inget speciellt nar det ar dags att byta ort. Igar fick vi daremot en AKTA vip-bus med sangar! Vi var helt overlyckliga och sov som sma barn hela vagen fram, nagot som i vanliga fall brukar vara valdigt svart, i alla fall for mig (Mathilda).

Tidigt i morse kom vi fram och lyckades hitta ett mycket bra boende. Vi bor nu pa hotel i ett dubbelrum med ac, tv och kylskap for 10 dollar per natt, som hittat med andra ord! Efter en dag har i Nha Trang (som vi iof rakade sova bort lite halvt) har vi konstaterat att vi verkligen gillar Vietnam! Det ar ett otroligt vackert land och manniskorna ar sa trevliga och hjalpsamma. Jag kan tanka mig att Vietnam idag ar som Thailand for femton ar sedan. Vi hoppas verkligen att Vietnam kan fa vara kvar som det ar och behalla sin charm. Det har ar verkligen ett land vi vill besoka igen.

Pa onsdag kvall far vi mot huvudstaden Hanoi, sen vantar Laos. Hoppas vi gett er lite trevlig lasning nu, ha det bast! Kramar fran Mathilda och Lisa.

Kambodja

Tjohopp!

Ja bloggandet har inte prioriterats denna gangen heller som ni markt sa vi ska nog inte lova nagot mer. Efter att vi bott hos Frida en vecka sa akte vi till Koh Phangan, en o vid Thailans ostra kust. Dar ar det Full moon party varje manad vid fullmane. Detta innebar manga glada och partysugna manniskor sa stamningen var pa topp :D Det ar tusentals manniskor som dansar och partajar pa stranden sa vi hade riktigt roligt och dansade hela natterna. Tyvarr hande det lite trakigheter ocksa, jag (Lisa) blev av med mitt bankomatkort och nagon hann dra 7000 kronor fran det innan jag sparrade. Sa stamningen i gruppen sjonk nagra dagar for vi visste inte hur lange vi skulle kunna stanna i Asien. Men nu har vi fatt nytt hemresedatum som vi ar nojda med och polisanmalan samt blanketter ar i fyllda, sa nu ar vi lika glada som vanligt!

Efter Koh Phangan var det en forfarligt lang resa anda till Siem Riep i Kambodja. Efter 32 timmars resande inklusive farja, fyra olika bussar och brak om visum sa var vi antligen framme. Siem Riep ar standen man bor i om man ska besoka templen i Ankor. Vi hade guidad tur tva dagar och sag fler olika tempel som var valdigt haftiga! Guiden var inte sa bra pa engelska sa vi forstod nog inte ens halften, men det var anda skont att ha nagon som visade vagen och lite larde han oss nog. I Siem Riep sa behovde ett barnsjukhus blod sa sista dagen innan vi akte vidare gick vi dit for att donera blod, det kanndes bra att ge tillbaka lite till samhallet ocksa. Man marker stora skillnader om man jamfor Kambodja med de andra landerna vi besokt, det ar valdigt mycket fattigare och smutsigare.

Efter Siem Riep stannade vi tva natter i huvudstaden Phnom Penh. Dar besokte vi S21 fangelset dar Pol Pot torterade och mordade tusentals manniskor under 70talet. Det var jobbigt och hemskt att se, men ocksa valdigt intressant. Men fick ga in i cellerna och se foremalen som anvandes vid tortyr.  Sen akte vi ocksa till Killing Fields dar Pol Pot avrattade manniskor, vi fick rysningar langs hela kroppen kan jag lova.

Efter Phnom Penh akte vi ner till kusten och Sihanock Ville. Det ar en turistby med langa fina strander, barer och restauranger. Det ar forfarligt mycket jobbiga forsaljare pa stranden dar vibor, sa tva dagar har vi flytt till odestrander som varit jattefina.

Imorgon sondag sa lamnar Johanna mig och Mathilda for att aka till Bangkok och sedan hem till Sverige. Jag och Mathilda aker till Phu Quoc Island i Vietnam imorgon. Som planen ser ut for tillfallet kommer vi resa runt i Vientam i tva till tre veckor innan vi fortsatter till Laos, norra Thailand och till sist Hong Kong! 16/5 flyger vi fran Bangkok och 19/5 fortsatter vi fran Hong Kong mot sverige. Vi hoppas innerligt att det ar underbart var vader i Stockholm da!

Vi hoppas det ar bra med er alla hemma och ta hand om Johanna nu nar vi inte har henne med oss langre. Vi hors i Vietnam!