Kuala Lumpur

Tjenixen!

Indonesien ar for denna gangen avklarat och ett nytt land har paborjats. I onsdgs kvall anlande vi till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur. Pa flygplatsen pa Bali stotte vi ovantat pa en goteborgare som pluggat med lisa i Spanien och hans tva vanner. Lyckligtvis var det deras andra besok i KL vilket underlattade vara forsta timmar i denna stad da vi praktiskt taget blev deras svans hela vagen till, ett sisodar, boende i China Town.

Igar torsdag hangde vi med denna ganska skeptiska trio (KL tillhorde inte deras favoritstalle i Asien) tills de lamnade staden igar kvall. Vart forsta intrryck av staden blev inte heller det allra basta. China Town ar ett billigt stalle att bo och ata pa men da far man ocksa rakna med sopor, rattor, grodor och fiskhuvuden pa menyn och en massa vidriga dofter som blandas i en inte allt for harlig odor. Idag har vi efter tva natter i CT bytt till ett omrade lite mer centralt kallat " the Golden Triangle". Vart hostle ar nu fraschare och narmre staden, vilket kan va skont sista natten har i KL.

Den mesta tiden har tillbringats i flera av stadens GIGANTISKA shoppingcenter. Manga markesbutiker men roligt att ga runt och kolla. Detta har ocksa automatiskt resulterat i en hel del promenader. Nagot som vi faktiskt behover med tanke pa var kost som inte alltid bestar av kostcirkelns alla delar... Nu efter tva dagar i staden har var bild blivit mer positiv. Det ar en haftig storstad men en rejal blandning av kulturer, men tre dagar har racker vi kan ju inte forneka att hav och sol lockar! Efter var livsstil de senaste veckorna blir storstadslivet lite av en chock sa det ska bli skont att aterga till lugnet. Imorgon kvall halv tio tar vi en buss genom i princip hela landet till on Perention Kecil i norra Malaysia. Det kommer bli en laang resvag med x antal timmars akande i buss och bat...

Detta var allt for denna gang, vi hors nar vi hors pussen kramen fran oss!

Kuta once again

Hej igen alla kara lasare! Valdans trevligt att sa manga hittat hit vi gillar det skarpt sa fortsatt med det!

Vi har nu vart i Indonesien i tre veckor och vi har som ni redan vet haft det underbart hela tiden! Forsta tva veckorna var inte de roligaste for vara magar men detta har nu stabiliserat sig tack och lov. Jag (Mathilda) kakar for tillfallet  antibiotika mot oroninflammation men annars ar vi pa topp!

Gili Trawangan var som sagt paradiset och vi ville egentligen inte lamna stallet men resan maste ju ga vidare nan gang :P Delar av oss (Johanna och Mathilda) passa pa att ta dykarcert sa vi far nu dyka till 18 meters djup, valdans haftig kansla!! Perfekt ocksa infor resten av resan, ni kan skriva upp att det kommer bli mer dyka av for oss!

Sedan vi kom tillbaks till Kuta har vi passat pa att shoppa lite mer, mycket klanningar och skor har det blivit. Klanning ar i princip det enda man kan ha pa sig utan att avlida har. Johanna har ocksa slagit nytt skype rekord, sju timmar, toppa de om ni kan ;) Idag har vi spenderat sista dagen innan vi kommer till en storstad vi poolen, lika skont som vanligt!

Ta hand om er alla dar hemma sa hors vi snart igen!

Gili Trawangan

Tjoho!

Vi vet att det var lange sen vi skrev sist men nar man har mojlighet att leva livet i paradiset sa lockar inte ett varmt och svettigt internetcafe sa mycket som ni sakert forstar.

Vi ar fortfarande pa Gili Trawangan, en o utanfor Lombock i Indonesien. Fran borjan tankte vi bara stanna tre natter men vi trivs sa bra sa det blir nog tio natter. Vi solar och badar hela dagarna och varje kvall ater vi pa restaurang och lyssnar pa livemusik pa trevliga barer. Det finns valdigt mycket fina fiskar och skoldpaddor vid korallreven har utanfor sa vi har snorklat och dykt med tuber. Riktigt coolt!

Det gar fortfarande inte att lagga upp bilder pa bloggen tyvarr. Men ni som har tillgang till facebook far kolla i mitt (Lisas) album som heter ASIA.

Det ar jatteroligt att ni kommenterar mycket i bloggen sa vi far veta hur ni har det dar hemma ocksa :) Nu ska vi ut och ata middag. Ha det sa bra!

Gili Trawangan

Hej hopp igen!

Vi ar i paradiset. Efter en laaaang resa ar vi antligen framme och njuter, stranden ar den finaste vi vart pa, berattar mer snart och ska foroska lagga upp lite bilder.

Hors snart igen!

Ubud and Lovina

Hej Kara lasare!

Vi har nu lagt Kuta bakom oss och upptackt en helt annan del av Bali. I mandags eftermiddag tog vi en buss fran Kuta till Ubud. Det var en minibuss med oss och fem andra. Ubud var en valdigt mysig stad och kandes mer traditionellt indonesisk an turistfallan Kuta. Tro inte nu att vi dissar Kuta, tvartom var det den basta starten vi kunde fatt pa resan! Efter tva timmar i en svettig van var vi iaf framme i Ubud som ligger norr om Kuta ungefar i mitten av Bali och ar kand for sin Monkey Forest. En regnskog mitt i stan med giriga monkies som attackerade Johannas huvud sa till en borjan kandes det mer som att ga in i laskiga huset an en djungel. Vi lyckades dock ta oss igenom med livet i behall och forhoppningsvis kommer bilder pa detta inom kort. Pa kvallen at vi middag pa en jattemysig restaurang som vi funnit i var bibel Southeast Asia on a budget. Den lag precis vid ett hindu tempel sa samtidigt som vi at fick vi se en typisk balinesisk hindudans, valdans trevligt. Natten i Ubud spenderades hos var van Madi. En man som hoppade pa oss utanfor bussen nar vi precis kommit fram. Han drev ett litet mini hotel hemma hos sig med fem rum, han gillade att snickeli snacka och lyckades overtala oss att lata honom kora oss till Lovina dagen efter och da samtidigt visa oss lite coola grejer har pa Bali, allt detta for 120 kr/person.

Pa tisdag morgon hoppade vi darfor in i hans minibuss med ac (livsnodvandigt i detta klimat) och borjade farden mot Lovina. Pa vagen fick vi se en gigantisk risodling som var, om vi far beskriva den med egna ord, amazing, beautiful! Efter detta kordes vi vidare till en kaffeodling. Dar odlades balinesiskt kaffe och masa andra saker som kanel, vanilj, kakaobonor och andra smaskiga grejer. De hade ocksa sanna dar djur (minns ej va de heter...) som bajsar ut varldens finaste kaffe. Efter rundturen fick vi provsmaka massa olika drycker, bajskaffet var dock for dyrt sa de var man tvungen att betala for, inget for oss tankte vi och nojde oss med det kostnadsfria... gratis ar gott! Sista anhalten innan Lovina blev en vulkan! Mandi korde upp oss till toppen pa en bergsby och masade in oss pa en restaurang men utsikt over vulkanen och en sjo som lag bredvid. Utsikten var underbar men maten... Lat oss saga att vi betalade REJALT overpris for vanlig chinamat och det var inte speciellt smarrigt heller. Nagot som vi upptackt under var tid har pa bali ar att alla ar i maskopi med varandra. Nan kanner nan som kanner nan som har en restaurang som ager ett hotell som kor taxi osv. Sager man ja till en sak har man alltsa automatiskt dragit pa sig sju andra erbjudanden samtidigt... Jobbigt efter ett tag kan vi lova. Efter den misslckade lunchen kom vi iaf fram till Lovina. Madi hade sjalvklart en van med hotel har som han korde oss till. Det var dock inget for oss, valdigt mysigt men pool och precis vid stranden men helt ode sa denna gang lyckades de inte overtala oss! Madi slappte av oss pa huvudgatan i Ubud och sedan fann vi ett boende pa egen hand. Ett mysigt stalle, ocksa med pool och alldeles vid havet.

Lovina ar till skillnad fran Ubud, men framforallt Kuta, stendott! Man marker att det ar lagsasong har nu. Men vi hade faktiskt en anledning till vart besok har. Lovina ar kant for sina delfiner, nagot som framforallt Mathilda lockas av hehe. Idag har vi darfor simmat med en delfin! Eller iaf delar av oss. Lisen har redan gjort detta och pallade inte trycket en gang till. Men Johanna och Mathilda pejade ca 480 kr var for 20 min i poolen men en delfin;) Resten av dagen har spenderats vid poolen och vi har aven hunnit med en halvtimmes massage var vid stranden for runt 45 spann :D

Imorgon lamna vi Lovina och beger oss mot Gili oarna, nagot som vi verkligen ser fram emot! 05.00 gar bussen till Padang Bai och sedan vantar fyra timmars batfard.

Hoppas ni fryser riktigt mycket, da njuter vi annu mer har borta! See ya sooon!

Ps. Ar sjuukt segt att ladda upp bilder har sa for narvarnade hanvisar vi till fejjan!

Bilder fran de forsta dagarna

Hade tankt lagga upp manga fler bilder men det var riktigt segt har sa tyvarr var detta allt som blev... Hade garna visat vara supercoola surfingbilder men de far bli en annan gang!

Flygplatesen i Hong Kong

Ett gang som ville fotas med oss

Kuta Beach!

Bali!!!

Framme och njuter! Nu har vi vart pa Bali i fyra dar sa nu var det val dags for ett inlagg. Sitter just nu pa internetcafet bredvid vart hotel sa detta blir var forsta kontakten med omvarlden sen vi akte, kanns lite konstigt faktiskt... Vi har det iaf underbart har!! Typ 35 grader varje dag men inte stralande solksken hela tiden sa det ar valdigt skont, kan ocksa namna att det ar sjuukt billigt i indonesien, en middag med dricka gar pa ca 30 kr, perfekt for tre backpackers :D Btw kommer detta bli en kollektiv blogg som vi har tillsammans.

Resan hit gick valdigt smidigt men man kanner sig dock ganska mor efter 21 timmars resande sa jetlagade som vi var rakade vi sova till ungefar 4 pa eftermiddagen farsta dagen hehe. Kuta ar iaf ett riktigt partystalle, paminner en hel del om Alanya faktiskt, massa diskotek, laskiga man som skriker efter en och sol och bad och averdrivet jobbiga forsaljare. Det ar inte riktigt sa exotiskt som man kan tanka sig indonesien men anda ett skont stalle att borja resan pa. Sedan vi kom har vi tagit det valdigt lugnt, solat badat och dansat en hel del ;)

Idag lordag har vi gjort varldens roligaste grej, Kuta ar for er som inte vet kannt for sin strand och surfing nagot som vi sjalvklart var tvungna att testa!! Det var bland det roligaste vi gjort pa lange!! Vi bokad en lektion pa tva timmar med tva instruktorer, forst fick vi en liten teori genomgang och sen var det bara att kora! Det var inte sa svart som vi trott aven om det tog ett tag innan man fick in snittsen, om vi nu fick det overhuvudtaget :P Detta ar defenitivt nagot vi kommer gora om! Kuta Beach ar for ovrigt valdigt fin men tyvarr valdigt skrapig! Det ar ocksa lite svart att bada da det ar valdigt hoga vagor, stranden ar i princip bara till for surfing.

Hotellet vi bor pa har pool nagot som vi inte vantat oss innan sa det blev en trevlig overraskning. Detta stalle hittatde vi i Johanna resebok, en mycket anvandbar bok! Vi delar pa ett dubbelrum for 160 kr natten. Idag har vi forutom surfingen agnat oss at att planera resten av resan sa imorgon lamnar vi Kuta. Vi tanker nu ta oss till den lilla staden Ubud och stanna ungefar en natt, sedan aker vi till Lovina och badar me delfiner :D Efter de tankte vi aka till Lombok, en o oster om Bali och besoka Gili oarna som sags var rena paradiset. Efter det lamnar vi indoneisen och far mot Malaysia men mer om det senare, nar man backpackar kan man inte rakna med att allt gar precis som man planerat :)

Ha det bast dar hemma vi saknar inte Sverige ett dugg!
Hors snart igen puss och kram!

Dan före dan

I natt åker vi!!! :D

Välkommen till min nya blogg!