Nicaragua!

Sa nu befinner vi oss i Nicaragua :) Eftersom vi inte hade tankt aka hit sa har vi itne gjort sa mycket research och visste itne riktigt vad vi skulle forestalla oss men mitt intryck an sa lange ar valdigt positivt. Landet ar inte alls lika utvecklat och det finns mycket fattigdom vilket resulterar i att manga skriker efter dina pengar. Nar man reser och kommer till en busstation har du minst tre man som drar i dig och vill att du ska kopa saker av dom eller aka med deras buss/taxi. Valdigt jobbigt nar man kommer ensam som blend tjej, men det ar bara att vara envis och itne lata sig luras. Jag hade mitt forsta brak pa spanska igar.. alltid lar man sig ju nagot nytt! Och for det mesta finns det aven snalla manniskor som vill hjalpa till.

Sa var forsta destination i Nicaragua var staden Leon. Det ar deras foredetta huvudstad dar politiska revolutioner tog plats tidigare sa det finns mycket att lara sig om det. Jag gick pa revolutions museumet och hade en spansk guide i en timme vilket mathilda var smart och undvek. Det var valdigt intressant och jag forstod val 80% men mathilda hade nog blivit frustrerad. Vi gick ocksa pa konstmuseum (ja det var min ide, men mathilda foljde med haha) och vandrade runt i staden. Valdigt vackert, men en sot central park och ett livligt gatuliv. Vi gick ocksa in i latinamerikas storsta kyrka, den var gigantisk och valdigt haftig att se.

Efter tva natter dar ville jag till kusten sa igar tog jag mig ner till San Juan del Sur, en surfstad langt ner pa vastra kusten. Mathilda ville stanna i Leon en dag extra och gora vulkanoboarding vilket innebar att man klattrar upp for en vulkan och sen aker nagon sorts brada (jag gissar att det liknar en pulka) Hon far beratta sjalv sen! Men alltsa delade vi pa oss for en natt, kanns valdigt konstigt. Men det ar ju lite spannande att se hur bra man klarar sig pa egen hand ocksa. Det forsta jag gjorde nar jag kom fram var att ga till ett bra backpacker och surfer hostel, sa dirket traffade man ju massa nya trevliga manniskor och vi var ett gang pa 15 personer som hade trevligt pa en bar har hela kvallen. Som alla backpackers som reser sjalva sager:"I am travelling alone but I am never alone", det stammer verkligen for alla umgas med alla.

Mathildita (som spanjorerna kallar henne) kommer forhopningsvis fram hit snart. Dom kommande tva-tre dagarna kommer vi ta det lugnt pa stranden och umgas med alla ungdommar har. Kanske prova surfa igen, vem vet! Kanns otroligt skont att vara vid havet och strand nu efter tre veckors resande i inlandet. Ojj vad krasen jag later nu.. Bortskammda ar vi och vi njuter riktigt mycket av det!



Kommentarer
Postat av: mormor Rigmor

Hoppas Mathilda har kommit fram så ni är tillsammans igen. Det känns bättre när ni är två, tycker jag. Får också hoppas att jordskorpan håller sig lugn nu och inte får fler utbrott på ett tag. Det är hemskt det som har hänt i Japan. Var rädda om er och ha det så bra. Kramar mormor Rigmor

2011-03-15 @ 14:32:14
Postat av: Susanne

Håller med mormor Rigmor! Känns lite läskigt när ni delar på er. Mathilda! hör gärna av dig när du kommer fram så vi vet! Ha det bra. Kram /Mamma

2011-03-15 @ 14:48:51
Postat av: Mamma Kerstin

Hej tjejer! Jag hoppas Mathilda kommit fram nu. Håller med övriga mammor, det här blev lite läskigt, ert resa är äventyr nog, ni behöver väll inte dela på er också...

Tack för att du länka till alla fina bilder, ser verkligen härligt! Här hemma länktar vi så till lite vår och värme. Snön smälter lite varje dag men än har vi mycket kvar.

Kramar mamma

2011-03-16 @ 09:06:54
URL: http://plahnet.blogg.se/
Postat av: Susanne

Skönt att höra att du är framme Mathilda:) Hoppas ni får sköna dagar vid kusten. Såg lite bilder och lästa om Inkaleden idag. Verkar hur häftigt som helst. Håll ihop nu tjejer så vi slipper oroa oss så mycket här hemma:) Kram på er!

Susanne

2011-03-16 @ 23:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0